5 Najczęściej popełnianych błędów przez początkujących motocyklistów
Wszyscy doświadczeni motocykliści byli kiedyś tymi początkującymi, wszyscy popełnialiśmy błędy i podejmowaliśmy różne kroki, aby zapobiec ich powtórzeniu. Poniżej prezentujemy kilka typowych błędów wielu początkujących jeźdźców, którzy dopiero co zdobyli prawo jazdy na motocykl:
# 1 Kupowanie motocykla przed rozpoczęciem jazd
Niektórzy nowicjusze są tak podekscytowani rozpoczęciem swojej motocyklowej przygody, że zanim nauczą się jeździć, kupują motocykl. Często też zaczynają z przysłowiowej „grubej rury”, aby nie marnować pieniędzy na motocykl, którym będą chcieli jeździć tylko przez jeden sezon.
Nie polecamy takiego pośpiechu, rekomendujemy abyś najpierw wziął udział w kursie nauki jazdy i nauczył się kilku podstawowych manewrów, dzięki którym dowiesz się jak się czujesz na motocyklu. Następnie możesz zacząć testować różne rodzaje maszyn aby przekonać się która z nich dostarcza Ci najwięcej radości z jazdy.
# 2 Niekontrolowanie sprzęgła
Kontrola sprzęgła jest zmorą wielu początkujących motocyklistów.
(cytat z naszego instruktora Mirka – uwalniasz sprzęgło jakbyś wypuszczał motylka uwięzionego w dłoni, ale przez chwilę jeszcze chciał na niego popatrzeć)
Chodzi o powolne i delikatne uwalnienie sprzęgła i nie traktowanie go jedynie jak włącznika i wyłącznika.
Jednym z powodów, dla których niektórzy nowi kierowcy mają problemy, jest to, że próbują traktować sprzęgło motocyklowe jak sprzęgło samochodowe. Samochody mają suche sprzęgło, gdzie bardziej chodzi o jak najszybsze jego rozłączenie (włączenie lub wyłączenie). Zbyt długie pozostawanie w strefie tarcia jest szkodliwe i powoduje zużycie samochodowego, suchego sprzęgła. Większość motocykli ma mokre sprzęgło, co oznacza, że jest zalane olejem. W motocyklu ślizganie się sprzęgła i korzystanie ze strefy tarcia zapewnia płynniejszą jazdę i większą równowagę, a tym samym mniejsze problemy podczas ruszania. Jazda na półsprzegle jest jedną z trzech dopuszczonych technik przemieszania się motocyklem.
# 3 Zatrzymanie się ze skręconą kierownicą
Powiedzmy, że masz zamiar zatrzymać się na czerwonym świetle i skręcasz w prawo. Zbliżając się do punktu zatrzymania patrzysz w lewo, aby znaleźć dobry moment na włączenie się do ruchu, wciskasz przedni hamulec, gdy kierownica jest lekko skręcona w prawo, gotowa do skrętu i... Niespodzianka! Twój motocykl magicznie zyskuje dodatkową masę i zaczynasz walczyć z utrzymaniem go w pozycji pionowej, jest duża szansa, że tę walkę przegrasz.
Mamy dla Ciebie kilka rad. Po pierwsze, naucz się to robić dobrze, trenuj zatrzymywanie się na skręconej kierownicy.
Po drugie, przy małej prędkości zawsze zatrzymuj się używając tylko tylnego hamulca oraz dbaj o równowagę. Pokazemy Ci jak to robić podczas zajęć indywidualnych we Wrocławiu, przy ulicy Na Niskich Łakach 4, na największym asfaltowym placu w mieście, połączonym z sekcją torową gdzie będziesz mieć okazję trenować pod okiem Wicemistrza Polski w Gymkhanie.
Trzecią, najprostszą radą (nie zawsze jest to możliwe z uwagi na spadki terenu lub koniec drogi), jaką możemy Ci dać, jest to abyś zawsze prostował kierownicę przed całkowitym zatrzymaniem. Pomoże Ci to utrzymać ciężar motocykla w równowadze oraz uchroni jego (i Ciebie) od niepotrzebnych uszkodzeń.
# 4 Zapominanie kierunkowskazach
Zapominanie o włączaniu lub wyłączaniu kierunkowskazów jest częstym błędem początkującego motocyklisty. Gdy zaczniesz jeździć zobaczysz, że przytrafia się to zarówno początkującym, jak i długoletnim jeźdźcom. Niektóre motocykle są wyposażone w samoodcinające się sygnały choć nie jest to powszechne. W samochodzie kierunkowskaz jest automatycznie wyłączany po zakończeniu skrętu. Inaczej jest w przypadku motocykli, w których masz ręczną funkcję wyłączania. Pamiętaj, aby używać i następnie wyłączać swoje kierunkowskazy, dzięki czemu wysyłasz właściwe sygnały innym uczestnikom ruchu. Pomaga w tym odruch trzymania kciuka na włączniku aż do końca manewru zmiany pasa lub kierunku ruchu na skrzyżowaniu. Jak kciuk tam jest to znaczy, że kierunkowskaz działa, a to oznacza, że trzeba go wyłączyć jak już skończysz to co zacząłeś.
# 5 Brak doskonalenia swojej techniki jazdy
Ćwiczenia czynią mistrza! Nawet jeśli nie brałeś udziału w żadnym z naszych szkoleń, rzeczą niezmiernie ważną jest znalezienie bezpiecznego miejsca gdzie możesz poćwiczyć. Hamowanie, skręcanie, manewrowanie, zatrzymywanie i ruszanie na skręconej kierownicy oraz technika pokonywania zakrętów to główne umiejętności, które powinieneś regularnie ćwiczyć na otwartym terenie o przyzwoitym asfalcie. Oczywiście zdecydowanie zalecamy wzięcie udziału w naszych szkoleniach, aby uzyskać informację zwrotną na temat Twojej techniki jazdy oraz otrzymać wskazówki od doświadczonych instruktorów.